Gode vandlege

Gode vandlege

Her finder I inspiration til kreative vandlege, der kan gøre det endnu sjovere at plaske derudaf. Det kan på sigt gøre børnene ligeså trygge i det våde element ’Som en fisk i vandet’!

Ved kanten

  • Prøv at gå langs kanten med maven, ryggen og siden så tæt inde ved væggen som muligt.
  • Prøv at gå langs kanten med så store, små, brede, langsomme og hurtige skridt som muligt.
  • Prøv at gå langs kanten med kroppen så langt nede i vandet, som du tør.
  • Prøv at lave så meget skumsprøjt som muligt med arme, ben, skuldre eller hovedet inde ved kanten.
  • Prøv at tegne noget i overfladen med hånden eller foden inde ved kanten.
  • Prøv at hænge i kanten og slippe bunden med begge fødder.
  • Prøv, hængende i kanten, at holde fast med den ene hånd og med den anden hånd skubbe kroppen ud/i vandet.
  • Prøv at lave en lille gå-serie med forskellige skridt, men uden at slippe kanten. Prøv efterfølgende at sætte nogle vendinger på.
  • Prøv at lave en lille hoppeserie med forskellige hop uden at slippe kanten.
  • Prøv at puste luft i vandet mellem armene uden at slippe kanten.
  • Prøv at tegne cirkler med næsen i vandoverfladen, mens du holder fast i kanten.

I vandet

  • Prøv at hinke rundt i bassinet.
  • Prøv at lave en lille gang-, løbe- og hoppeserie med vendinger ude i vandet.
  • Prøv at hoppe slalom ud og ind imellem de andre.
  • Prøv at løbe med høje knæløftninger.
  • Prøv at løbe med pludselige og mange retningsskift.
  • Prøv at løbe og spark dig selv bagi.
  • Prøv at løbe med strakte ben foran kroppen.
  • Prøv at løbe med kun hovedet over vandet.
  • Prøv at løbe som en skøjteløber og skiløber.
  • Prøv at glide igennem vandet på en bold eller en plade.
  • Prøv at flyde på ryggen uden at bevæge dig.
  • Prøv at slippe bunden og flyd sammenkrøbet med hovedet ned ad som en korkprop.

Der findes flere forslag til sjove lege i legehæftet, der medfølger, når man bestiller svømmepakken ’Som en fisk i vandet’.